Felkészülés a szezonra 3. rész / Are you ready for the season? 3. part

(Find it in English on the middle of the page)

A szervók karbantartásának fontosságáról már beszéltem az előző részben, most pedig egy másik rendkívül fontos elektronikai részről olvashattok. A szervók meghibásodása esetén képtelen leszel a hajó egyes részeinek az irányítására, míg ha a az akkumulátorral történik valami, jó eséllyel veszted el a teljes kontrollt a hajód felett. Na ezért nagyon fontos, hogy az akksik is rendben legyenek a szezon kezdetén.

Ha megfelelően jártál el az akksi összeforrasztásakor és szigetelésekor, akkor csupán annyi a dolgod, hogy a töltőd segítségével beállíts egy vagy két ciklust, ami lemeríti majd feltölti az akksidat. Ha ez rendben ment és az akksi felvette a feszültséget és a mAh számot, ami a gyártó által rá van írva akkor már készen is áll az energiaforrásod a szezonra. Ha azonban valami nem ment rendesen a töltés alkalmával és nem érted mi lehet a baj, keress fel egy szakembert vagy vegyél új akksit. Rengeteg féle akksi kapható és rengeteg probléma léphet fel a töltésnél ezért itt nem tudok konkrét tippeket adni mi lehet a baj. De az biztos, hogy ilyenkor nem szabad bízni abban, hogy majd úgy is kibírja  a versenyt! Saját tapasztalatból mondom neked: Nem bírja ki! Ha nem értesz hozzá keress fel valakit, aki ért!

De mi a helyzet, ha az akksi szigetelése sérült meg a használat során?

Ezt is érdemes ellenőrizni, mert ha nem teszed az akksid könnyen nézhet úgy ki, mint ez:

20150125_100339

Hogyan szigeteljem le az akksimat?

Erre is több fajta módszer létezik. A legelterjedtebb talán az, hogy egy nagy méretű zsugorcsőbe rakják az akkumulátor pakkot, azt rázsugorítják, majd egyfajta szigetelő gumival szigetelik a réseket. Ez nem rossz megoldás, de ha egyszer valahol megsérül és bejut a víz, akkor bizony újra a fenti képes példa jön elő és az egész akksit elkezdi károsítani a víz.

Nekem egy másik módszer jobban bevált. A lényege, hogy nincs zsugorcső, az akksi felületét kenem be olyan gumis ragasztóanyaggal, ami szigetel. Ez lehet plasti dip (jelenleg ezt használom, mert ez adja a legvékonyabb réteget), F.BS, vagy az a tipikus nagy tubusos szilikon ragasztó. Ebben az esetben először körbetekerem a frissen forrasztott akksipakkot ragasztószalaggal, hiszen nem lesz zsugorcső, ami hosszú távon összetartaná a cellákat.

P1050273

Ezután pedig simán bekenem Plasti Dippel az akksi azon részeit, amit károsíthat a víz, egészen a kábelezés elejéig. Pár óra száradás után már kész is. Ha bárhol megsérül a réteg, akkor csak azon a ponton tud károsodást csinálni a víz. Így már jóval kisebb az esélye, hogy verseny közben az akksi miatt álljon meg az RC vitorlásodban az elektronika!

akksi Plasti Dip

+1 tipp:

Számtalanszor jártam úgy, hogy az akksi csatlakozója adta meg magát a korrózió miatt és levált a kábelről. Érdemes a csatlakozóra rázsugorított zsugorcsőnek a végét is ezzel a ragasztóanyaggal bekenni. Így oda is nehezebben juthat be a víz.

csati Plasti Dip

Jó szelet!

English version:

About the importance of servo maintenance I spoke in the previous part. Now you can read about another really important electrical part. In the case of servo failure you are not able to control some parts of you RC sailboat, but in the case of battery failure you lose the whole control system of your boat. That’s why your batteries should be in a perfect condition at the beginning of the season.

If you made the insulation of the servo previously perfect, than you have to just use your battery charger to make your batteries ready for the season. Use the cycle possibility in you charger, which means a discharge and after a charge. You can use one or two cycles, I think it should be enough. If everything went well during the charge period and the battery reached the mAh which is written on the outer surface of it, than the battery is ready for usage. If something went wrong during the charge period and you are not understand it, and not able to repair it, you should call a professional.

But what happens when the insulation of the battery goes wrong?

It is recommended to check it, other case your battery can be in the same condition under the insulated surface:

20150125_100339

How to make my battery waterproof?

There are several methods for it. The most popular is maybe when the battery is covered by a bigger shrink tube, and some silicone glue seals the leaks. It’s not a bad solution, but if the cover have a damage somewhere on it and the water get inside, than the whole battery pack will be in danger. You can see in the previous picture the result of it, the whole battery pack became rusty.

For me another method performed better. I don’t use shrink tube just plasti dip (I think it’s better), or silicone glue. First I use adhesive tape to fix the freshly soldered battery cells in the battery pack, because there won’t be shrink tube on it.

P1050273

I just use the plasti dip on the surface of the battery, where the water could cause damage. I also use it on the beginning of the cables. After the glue dried the battery pack is ready for usage. If the battery pack have a damage on the surface, the water can’t get inside the whole battery pack, and cause corrosion. So you have much less chance for electrical failure during a competition in you RC sailboat because of the battery.

akksi Plasti Dip

+1 idea:

For me the plugs of the batteries came off from the cables many times because of the corrosion. For me the solution was to use the plasti dip on the end of shrink tubes of the plugs. Thus the water can’t get under the shrink tube easily.

csati Plasti Dip

Have a good wind!

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s