Felkészülés a szezonra 1. rész

Január közepe fele járunk, kint a hőmérő higanyszála vad táncot jár a brutális mínuszoktól egészen a tavaszias hőmérsékletig. Sajnos a tavak többsége be van fagyva, így még az orfűi téli regatták következő fordulójára sem kerülhetett sor. Ez az időjárás azonban teljesen alkalmas egy „nagy téli felkészülésre”, hogy nehogy az idei első modellvitorlázáshoz társított álom a várakozással ellentétben rémálommá váljon. Számtalan olyan történetet láttam és tapasztaltam is, amikor verseny közben a futamok rovására ment a karbantartás hiánya, vagy nem megfelelő elvégzése.

Igen jól sejted én is jártam többször így! Csak, hogy a legextrémebbet említsem, néhány évvel ezelőtt nem vettem észre egy 10 cm hosszú repedést az M hajómon a fedélzet és a hajótest illesztésénél. Az évadnyitó versenyen minden futam után több deciliter vizet önthettem ki a hajóból, a nap végére pedig 3x kellett szervót cserélnem, mert beáztak. A nap végén ahelyett, hogy lazíthattam volna a többiekkel és jól éreztem volna magam a társaságban szedhettem szét a hajót atomjaira, hogy az elektromos részek eltávolítása után megtölthessem vízzel és kiderüljön végre hol a repedés, mert szabad szemmel nem tudtam megállapítani. Muszáj volt, mert másnap ugyanazzal a hajóval kellett versenyeznem. Ez elkerülhető lett volna, ha az első szivárgás jelei után a tél folyamán kijavítottam volna a hibát. Azóta minden télen a tavaszi szezon kezdete előtt átvizsgálom a hajóimat és elvégzem rajtuk a karbantartási munkákat. Ezt javaslom mindenkinek, aki RC vitorlázik és nincs ínyére bosszankodni a verseny közben.

Ezen a ponton felmerülhet benned a kérdés: Hogyan kezdjek ennek egyáltalán neki?

Semmi gond, ha erre a kérdésre nem tudsz azonnali választ adni, mert ebben a cikksorozatban be fogok mutatni minden lépést, amit elvégzek a hajóim felkészítése érdekében. Ha valamiben nem vagy biztos, hogy meg tudod csinálni rendesen vagy félsz, hogy visszafordíthatatlan kárt okozol, akkor inkább kérj segítséget valakitől, aki tud segíteni. Feltett szándékom, hogy ilyet ne mutassak, csakúgy, mint az, hogy az RC vitorlás tippek, amiket mutatni fogok, faék egyszerűségűek legyenek.karbantartas

Most, hogy elszántad magad, hogy foglalkozz egy kicsit RC vitorlásoddal / RC vitorlásaiddal vágjunk is bele!
Ez a mai lecke a hosszas bevezetés miatt rövid, de annál hasznosabb lesz. A legelső lépés, hogy levedd a hajódat a polcról és nézd meg jól! Képzeld el újra a tavalyi évben milyen remekül siklott a vízen, milyen pozitív élményeid voltak vele a versenyeken. Engedd az érzésnek, hogy átjárjon, gondolj arra milyen szuper lesz a következő szezon. Most gondolj arra mik voltak azok a negatív élmények, amelyeket a hajód okozott neked. Mi miatt bosszankodtál, amely tisztán a hajónak volt köszönhető, és nem a helyzetnek? Ha megvan: Írd fel egy papírra mindet, mert ezeket biztosan ki kell majd javítanod a tél folyamán!

Miután elkészültél ezzel a listáddal nézd át tüzetesen az egész hajót, mik lehetnek azok a potenciális problémaforrások, amikkel szenvedhetsz a következő évben. Mikre kell gondolni? Leginkább ezekre: repedések, rozsdanyomok a fém alkatrészeken, elhasználódott gumialkatrészek, kirojtosodott kötelek, nehezen mozgó részek. Ha átnéztél mindent a hajódon (igen a rigeket is), (igen, az összes rigedet nem csak azt, amit a leggyakrabban használsz) és ha megtaláltad a hibaforrások nyomait, akkor egészítsd ki velük az előzőekben írt papírodat. Ez lesz az a lista, amin ha mindent kipipáltál (elhárítottad a hibaforrásokat) akkor lesz esélyed nagyobb problémák nélkül végigversenyezni a szezont. Persze technikai sport lévén benne van a pakliban a meghibásodás esélye, csak immár kisebb százalékban.

A következő részekben bemutatom hogyan lehet az egyes hibaforrásokat elhárítani, valamint mely feladatok azok, amelyeket évente egyszer melegen ajánlott elvégezni.

Jó szelet!

Hozzászólás